Welkom op mijn muzische blog!

Welkom op mijn muzische blog!



Ik ben Chloë, een derdejaarsstudente leerkracht lager onderwijs.

Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn muzische ervaringen in functie van de module 'muzische school', die dit jaar in het thema van 'opera' staat.

Zo kan je meegenieten en je muzisch laten inspireren...

muzische leerlijn

Hoe muzisch is mijn stageschool?

In vergelijking met hoe ik vroeger muzische opvoeding kreeg in mijn lagere school, gaat het er in mijn stageschool al veel muzischer aan toe.
Wat me is opgevallen is dat de leerkrachten hun best doen om de muzische deelgebieden te proberen integreren in andere lessen.

Hoewel de lessen nog niet muzisch genoeg verlopen zoals wij het op de hogeschool aangeleerd krijgen, doen ze toch hun best om hier aan te werken. Er wordt zelden of nooit gewerkt met 'een voorbeeld' in de lagere school.


In welke mate zijn de leerlijnen bekend binnen het team?

De muzische leerlijnen zijn bekend bij de directie en de leerkrachten, maar de leerkrachten hebben niet steeds voldoende tijd om deze doelen te verwezelijken.

Hoe gebeurt de transfer van muzische verworvenheden in de opeenvolging van de schooljaren?
Op mijn stageschool werken ze voor muzo vaak samen per graad. De leerkrachten geven dan per graad, al dan niet samen, dezelfde les. Ik vind dit geen slecht idee omdat ze met 2 zijn om te brainstormen en de les uit te werken. Met 2 kom je vaak op meer of betere ideeën en bovendien kan je van elkaar veel leren. Toen ik vroeg hoe ze dit dan deden het volgende jaar antwoordden ze me dat zo zoveel mogelijk proberen de variëren en innoveren en dat ze bijna nooit 2 jaar achter elkaar dezelfde opdracht geven.
Een paar keer per jaar organiseert de school crea's (bv. herfstcrea, gedichtendagcrea, ...). Gedurende deze creavoormiddagen worden de kinderen klasoverschrijdend verdeeld en groepjes en doorlopen ze via een doorschuifsysteem enkele muzische activiteiten. Bovendien probeert de school de ouderbetrokkenheid bij de muzische activiteiten te verhogen door ze uit te nodigen bij de crea's als helpende handen.

herfstcrea oktober 2010


herfstcrea oktober 2010

In de leraarskamer wordt soms wel tussendoor gesproken over de muzische activiteiten in de klas. Vaak gebeurt dit wanneer een leerkracht niet op een gepast idee komt en ten rade gaat bij de collega's. Soms wordt er ook geïnformeerd of een bepaalde opdracht al is gegeven in voorgaande jaren. Ik vind 'communicatie' een zeer belangrijk begrip bij de transfer van muzische verworvenheden in de opeenvolging van de schooljaren, en dat gebeurt zeker op deze school.

In welke mate houdt je mentor 1ste leerjaar rekening met de muzische beginsituatie van de afgestudeerde kleuter?
In de kleuterklas wordt er veel minder muzisch gewerkt, zoals wij het in het lager moeten doen. Een voorbeeld is vaak aanwezig en de leerlingen werken dikwijls in groepen en volgens een stappenplan bij het uitwerken van een muzische activiteit. Dit gebeurt om chaos te vermijden en het rustig te houden in de klas.
De juf van het eerste leerjaar is hiervan zeer goed op de hoogte en probeert nog in bepaalde mate rekening te houden met de beginsituatie van de kinderen. Aangezien de juf van het eerste vaak haar thema's en muzische activiteiten uitwerkt met de juf van het tweede, worden de kinderen tegelijkertijd ook al een beetje meer gewoon dan anders aan de werkwijze in de lagere school, omdat deze opdrachten ook op het niveau van de kinderen van het tweede leerjaar zijn. 

Besluit: 
In deze school wordt goed samengewerkt om 'een muzische school' te zijn. Hoewel ik het nog geen 'muzische school' kan noemen, doen ze wel hun best en besteden ze zeker en vast voldoende aandacht aan de muzische aspecten en dit bovendien vakoverschrijdend.