Welkom op mijn muzische blog!

Welkom op mijn muzische blog!



Ik ben Chloë, een derdejaarsstudente leerkracht lager onderwijs.

Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn muzische ervaringen in functie van de module 'muzische school', die dit jaar in het thema van 'opera' staat.

Zo kan je meegenieten en je muzisch laten inspireren...

dinsdag 4 januari 2011

Muzart: Een boek zonder verhaal

MuzArt is een musicalvereniging uit Beveren die al meer dan 10 jaar elke kerstvakantie een prachtige familiemusical brengt. Deze wordt opgevoerd door merendeels jongeren vanaf 12 jaar. 
Vroeger ging ik hier elk jaar naar kijken omdat er enkele vrienden of klasgenoten meespeelden. Na het middelbaar stoppen de meeste jongeren omdat ze vanaf het volgende jaar moeten studeren in de kerstvakantie. Mijn vrienden doen dus zelf al een paar jaar niet meer mee, maar toch blijft het een traditie om elk jaar opnieuw naar de musical van MuzArt te gaan kijken. Het is knap hoe zoveel jongeren alles geven en vaak een heel ontroerend verhaal brengen.


Dit jaar ging het stuk over een leeg boek dat gevonden werd in de bibliotheek van een hedendaagse school. Het was een bevloekt boek en wanneer het geopend werd, ging er een geheime kast open. Een van de leerlingen ging een kijkje nemen in de kast en werd 100 jaar teruggeflitst in de tijd. Zo kwam hij in de bibliotheek terecht van diezelfde school, maar dan 100 jaar geleden. De school was toen nog een kostschool met een hele strenge directrice, waar de meisjes verplicht waren een uniform te dragen. De jongen word verliefd op een van de meisjes en samen ontdekken ze het geheim van het bevloekte boek. Ze slagen er in de vloek te doorbreken en uiteindelijk kan de jongen weer terug naar zijn eigen tijd.


Het is mooi om te zien hoe professioneler MuzArt is geworden door de jaren heen. Dit jaar hadden zeer veel jongeren een eigen micro en ook het decor en de kostuums waren prachtig. Mooi gezongen liedjes, juist gekozen achtergrondmuziek en de juiste belichting maakten het stuk helemaal af.


Ik had dit jaar mijn neefje meegenomen naar 'Het boek zonder verhaal' en ik vond het heel fijn om te zien hoe hard hij hiervan heeft genoten. Mijn neefje zit in het 6e leerjaar en heeft dus dezelfde leeftijd als de jongste kinderen die meespelen in de musical. Ik wist niet goed of hij het stuk goed zou vinden aangezien het dit jaar heel romantisch was. Maar bij het buitenkomen vroeg hij zelf om volgend jaar terug te komen en dat vond ik super!


Meer weten over MuzArt? Neem dan een kijkje op http://www.muzart.be/ .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten