Welkom op mijn muzische blog!

Welkom op mijn muzische blog!



Ik ben Chloë, een derdejaarsstudente leerkracht lager onderwijs.

Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn muzische ervaringen in functie van de module 'muzische school', die dit jaar in het thema van 'opera' staat.

Zo kan je meegenieten en je muzisch laten inspireren...

vrijdag 14 januari 2011

Muzostage te Dworp

De muzostage te Dworp zit er weer op! Helemaal uitgeput zijn we terug thuisgekomen met een koffer vol vuile was, maar ook met een 'box' boordevol nieuwe creatieve ideeën!


Een terugblik op de muzodagen te Dworp:


Dinsdag:
Bij onze aankomst in Dworp werden we in de danszaal 'verwelkomd' door de film Carmen. 'Laat je muzisch inspireren door de muziek en beweeg zoals je wilt' was de opdracht maar dit was gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch vond ik het leuk dat ze voor de opera 'Carmen' hadden gekozen omdat deze muziek me meer aanspreekt dan deze uit de opera 'Semiramide'. Bovendien was het leuk dat het een Spaanse opera was, zodat ook de Spaanse studenten zich aangesproken voelden. 

Nadien kregen we de opdracht om een toonmoment voor te bereiden rond de Griekse tragedie die we gekozen hadden. Hiervoor kregen we de rest van de dag tijd en we zouden het de volgende avond moeten voorbrengen in de professionele zaal 'de put'.
Hoewel we deze opdracht verwacht hadden, moesten we ook deze opdracht eerst even laten bezinken vooraleer de eerste ideeën in ons opkwamen. Het heeft een tijdje geduurd vooraleer we een concreet idee hadden dat we konden beginnen uitwerken. Maar dan ging het heel vlot. De toren werd gemaakt en de kostuums op de juiste manier ontworpen. Aan de hand van een powerpoint zorgden we voor het decor en de muziek.


Woensdag:
Vandaag werden we samengevoegd met 2 andere groepjes en met deze groep moesten we 3 workshops uitwerken voor de 36 kinderen die morgen op muzodag zouden komen. Als snel waren we het eens dat we een activiteit zouden uitwerken rond maskers maken, ritme en muziek en dansexpressie. De groepjes splitsen zich op en iedere groep werkte zijn workshop uit.


Ondertussen werden nog de laatste dingen in orde gemaakt voor de voorstelling van de toonmomenten deze avond. Ieder groepje mocht een kwartier langskomen in de zaal 'de put' voor het afstellen van de belichting en het doorgeven van de muziek aan mr. Van Lokeren. Het was een hele klus om de belichting af te stellen, maar dit zorgde toch voor een extra effect en de tijd was het dus zeker waard.


s' Avonds was het dan zover. Ieder groepje was benieuwd naar de toonmomenten van de andere groepjes. En het was zeker en vast de moeite! Ik was blij verrast van de hele mooie en vooral grappige toonmomenten en ik heb er echt van genoten. Het was een leuke avond en nogmaals 'een dikke duim' voor iedereen zijn inzet en enthousiasme!








Donderdag:
Vandaag kwamen de kinderen op bezoek. Sommigen waren zenuwachtig maar dit gevoel had ik niet echt. Het was immers niet de eerste keer dat we een muzodag voor kinderen in elkaar hadden moeten steken.
Heowel de kinderen er waren van 9u30 tot 14u30 vloog de dag zo voorbij. De workshops volgden elkaar snel op en dan was het al tijd voor het middagmaal. Daarna mochten de kinderen zelf een toonmoment in elkaar steken. We kregen hiervoor een klein uurtje de tijd en dit was heel weinig. Maar toch was elke groep er in geslaagd en was ik blij verrast bij het zien van de toonmomenten.






De laatste avond van deze muzostage werd afgesloten met een film en aansluitend een gemaskerd bal in de bar. Gala-kledij, een masker en je persoonlijke uitnodiging waren vereist. We keken in 'de put' naar 'Save the last dance', een prachtige dansfilm over een blank meisje dat in een negerbuurt komt wonen en haar droom om balletdanseres aan Julliard te worden heeft opgegeven.




Vrijdag:
Vandaag was het een uitboldag. In de groep waarin we onze workshops hadden uitgewerkt stelden we onze muzobox voor. Daarna deden we nog een mondelinge reflectie en peer-evaluatie over de module en de groep waarin je had samengewerkt. Tot slot kregen we nog een lekker middagmaal en vervolgens trokken we met z'n allen weer richting Sint-Niklaas.





Daar aangekomen nam ik afscheid, aangezien dit mijn laatste dagen waren met de studenten en ik nu begin aan een lange stageperiode in België én een nog langere in Suriname! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten