Welkom op mijn muzische blog!

Welkom op mijn muzische blog!



Ik ben Chloë, een derdejaarsstudente leerkracht lager onderwijs.

Via deze blog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn muzische ervaringen in functie van de module 'muzische school', die dit jaar in het thema van 'opera' staat.

Zo kan je meegenieten en je muzisch laten inspireren...

dinsdag 4 januari 2011

Muzische workshops: dag 1

Zingen en bewegen
Het was een fijn om Mr. De Beule nog eens terug te zien tijdens deze workshop!
Hoewel de workshop 'zingen en bewegen' heette, heb ik het onderdeel 'bewegen' in het eerste deel van de workshop een beetje gemist. Maar dit werd goedgemaakt in het tweede deel van de workshop. Al zittend, liggend, rechtkomend of bewegend zingen... we hebben het allemaal geprobeerd! Gemakkelijk? Niet echt! Als je op een bolletje ligt is het niet eenvoudig om je borstkast vol lucht te zuigen. Een echte bewegende zangeres zal ik nooit worden, maar het was wel fijn om eens te doen!

Stijldansen: De Engelse wals
Dit was de leukste workshop van de dag! Hoewel ik de voorbije jaren reeds veel lidgeld heb betaald voor danslessen, zou ik nooit betalen om de Engelse Wals aan te leren. Dus, dit was de ideale gelegenheid om het toch te leren! De basispas, reverse, forward, turn-over en een whisk... deze passen leerden we in echte vaktaal. En hoe makkelijk het ook lijkt, volle concentratie is een must!
Aangezien ik de mannenpassen heb aangeleerd, zal het moeilijk worden om deze dans nog in praktijk om te zetten. Maar indien ik tijd vind, zal ik me zeker eens wagen aan de vrouwenpassen via danscoach YouTube!
Bedankt mevr. Vergaert en danspartner voor energie en de leuke danservaring!

Stemgebruik
Bij het begin van de sessie deden we allerlei oefeningen om onze stem op te warmen. Focussen op ademhaling en houding is het begin van een goede stem. Daarna deed Mieke enkele opwarmingsoefeningen voor de stem, die we moesten nadoen. Vervolgens liet Mieke ons ons enkele operafragmenten horen. Tot slot mochten we zelf een stukje uit een opera zingen. Ik was heel blij dat we dit met de hele groep mochten doen want alleen had ik dit niet zien zitten. Het was leuk om deze workshop eens te doen, maar toch was ik (en mijn stem) stiekem een beetje blij dat de sessie er op zat. Wat me het meeste zal bijblijven uit deze workshop is de passie van Mieke voor opera. Het was heel mooi om te zien hoe gedreven Mieke is. Ik heb hiervoor zeer veel respect, want ze heeft hiervoor lang moeten studeren en ze moet hard werken om een plaats te kunnen bemachtigen in de operawereld. Ik wens haar alvast heel veel succes toe!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten